Bądź na bieżąco

Zapisz się na newsletter Autonomii!

Klikając poniższy przycisk,
wyrażam zgodę na zapisy polityki prywatności.

EN | audio
Delikatnie nas zabijają 3. Obrazy kobiet w reklamach

Podręcznik “Delikatnie nas zabijają 3. Obrazy kobiet w reklamach” służy przygotowaniu i prowadzeniu zajęć w oparciu o fi lm edukacyjny pod tym
samym tytułem. Został opracowany na podstawie podręcznika wydanego przez Media Education Foundation pt. “Killing Us Softly 3. Advertising’s Image of Women. Study Guide”.

Jest to pierwszy w Polsce materiał do prowadzenia zajęć dla młodzieży i dorosłych w całości poświęcony roli i wpływowi reklam na wizerunki kobiet, stereotypypłci, a co za tym idzie, na realne życie kobiet i ich sytuację w sferach prywatnej, społecznej, politycznej i gospodarczej.
Materiał może być wykorzystywany w edukacji w zakresie krytycznego myślenia i edukacji medialnej.

Ze wstępu: “W procesie socjalizacji (kształtowania tożsamości, wartości, przekonań i postaw, określających miejsce i rolę jednostki w społeczeństwie, w którym ona wzrasta) jedną z bardzo ważnych ról odgrywają media, a wśród nich reklamy. Z badań nad reklamą wynika, że codziennie dociera do nas około 3,5 tys. komunikatów marketingowych. Komercyjny przekaz odgrywa coraz bardziej znaczącą rolę w rozwoju dzieci i młodzieży. Media są dla nich bardzo ważnym źródłem „wiedzy” o świecie i życiu, o tym, co to znaczy być chłopcem/mężczyzną i dziewczynką/kobietą. Warunkują ich poglądy na siebie i innych, swoje środowisko, kulturę, w tym na przemoc. Medialne wizerunki idealnego wyglądu w marketingu i reklamie mają negatywny wpływ na samoocenę nastoletnich kobiet (w szczególności) i mężczyzn, pośrednio prowadząc m.in. do zaburzeń odżywiania.
Niektórzy twierdzą, że reklamy jedynie wykorzystują istniejące stereotypy, po to żeby jak najłatwiej sprzedać produkt, że rolą reklamy nie jest zmiana społeczna. Jednak analizując przekazy i oddziaływanie reklam bardzo szybko można zobaczyć, w jak ogromnym stopniu kształtują one trendy, postawy, przekonania, wzmacniając uprzedzenia i stereotypy, zachęcając do opartych na nich zachowań, w tym przemocy. Reklama i marketing nie tyle odzwierciedlają kulturę, co ją tworzą…”

Opracowywane przez Media Education Foundation materiały edukacyjne (w tym niniejszy, zaadaptowany przez nas podręcznik) są materiałami, które przygotowują do krytycznej refleksji nad otaczającymi nas przekazami medialnymi, zachęcają do przyjęcia aktywnej roli w przeciwdziałaniu ich negatywnym skutkom, a także do przyjęcia odpowiedzialności za tworzenie nowych, wolnych od stereotypów i przemocy, mediów.

Tłumaczenie: Joanna Zakrzewska, redakcja wersji polskiej: Agata Teutsch.

Wydanie I – 2009, Stowarzyszenie Kobiet KONSOLA i Fundacja Autonomia.

wydanie I ISBN 978-83-928508-1-6
wydanie II ISBN 978-83-927758-4-3

Wspieraj lepszą przyszłość dla kobiet i dziewcząt

Dziewczęta i kobiety codziennie potrzebują Twojego wsparcia by sprostać wyzwaniom związanym z bezpieczeństwem, edukacją, zdrowiem, pieniędzmi i prawami człowieka.

Fundacja Autonomia

Os. Centrum C 9
31-931 Kraków

Adres korespondencyjny:
ul. Konrada Wallenroda 55/75
30-867 Kraków

e-mail: fundacja@autonomia.org.pl

Tel.: +48 515 47 66 59

 

NIP: 6792948461

REGON: 120535410

KRS: 0000286784


projekt strony Marianna Wybieralska | programowanie Michał Sepioło

Kliknij, aby odczytać.